RECORDINGS

LABEL: EMI CLASSICS
CATALOG NUMBER: 0946 3 51198 2 4
UPC NUMBER: 094635119824
NUMBER OF DISCS: 2
RUNNING TIME: 53:25, 69:12
YEAR RECORDED: 1991
CD RELEASE DATE: MARCH 4, 2008
CONDUCTOR: HERMANN MAX
ORCHESTRA: DAS KLEINE KONZERT
CHOIR: RHEINISCHE KANTOREI
SOPRANO: MONIKA FRIMMER
MEZZO-SOPRANO: MECHTHILD GEORG
TENOR: CHRISTOPH PRÈGARDIEN
BASS: STEPHAN SCHRECKENBERGER


AUDIO SAMPLES HIGHLIGHTS OTHER RELEASES


DISC ONE

1. Overtura (Orchester)    2:52   
2. Recitativo Accompagnato: Tröstet Zion (Tenor)    2:51   
3. Aria: Alle Tale Macht Hoch Und Erhaben (Tenor)    3:27
4. Coro: Denn Die Herrlichkeit Gottes Des Herrn (Chor)    2:42   
5. Recitativo Accompagnato: So Spricht Der Herr (Baß)    1:22   
6. Aria: Doch Wer Mag Ertragen Den Tag Seiner Ankunft (Baß)    3:48   
7. Recitativo: Denn Sieh! Eine Jungfrau Wird Schwanger (Sopran II)    2:24   
8. Aria: O Du, Die Wonne Verkündet In Zion (Sopran II)    0:27   
9. Coro: Und Er Wird Reinigen Die Kinder Levi (Soloquartett & Chor)    4:00   
10. Coro: O Du, Die Wonne Verkündet In Zion (Chor)    1:32   
11. Recitativo Accompagnato: Blick Auf! Nacht Bedecket Das Erdreich (Baß)    1:59   
12. Aria: Das Volk, Das Im Dunkeln Wandelt (Baß)    4:32   
13. Coro: Uns Ist Zum Heil Ein Kind Geboren (Soloquartett & Chor)    3:43   
14. Pifa (Orchester)    2:22   
15. Recitativo: Es Waren Hirten Beisammen Auf Dem Felde (Sopran II)    0:10   
16. Recitativo Accompagnato: Und Sieh! Der Engel Des Herrn Trat Zu Ihnen (Sopran II)    0:16   
17. Recitativo: Und Der Engel Des Herrn Sprach Zu Ihnen (Sopran II)    0:41   
18. Recitativo Accompagnato: Und Alsbald War Da Bei Dem Engel (Sopran II)    0:17   
19. Coro: Ehre Sei Gott In Der Höhe! (Chor)    1:44   
20. Aria: Erwach' Zu Liedern Der Wonne (Tenor)    4:00   
21. Recitativo: Dann Tut Das Auge Des Blinden Sich Auf (Sopran I)    0:24   
22. Parte Prima: Nr.14 Aria: Er Weidet Seine Schafe (Sopran I)    4:54   
23. Parte Prima: Nr.15 Coro: Sein Joch Ist Sanft (Soloquartett & Chor)    2:47

DISC TWO

1. Coro: Kommt Her Und Seht Das Lamm! (Chor)    2:29   
2. Aria: Er Ward Verschmähet (Sopran II)    8:59   
3. DCoro: Wahrlich, Wahrlich! (Chor)    1:41   
4. Coro: Durch Seine Wunden Sind Wir Geheilet (Chor)    1:55   
5. Coro: Wie Schafe Geh'N (Chor)    3:49   
6. Recitativo Accompagnato: Und Alle, Die Ihn Seh'N (Sopran I)    0:36   
7. Coro: Er Trauete Gott (Chor)    2:15   
8. Recitativo Accompagnato: Die Schmach Bricht Ihm Sein Herz (Sopran II)    1:35   
9. Aria: Schau Hin Und Sieh! (Sopran II)    1:11
10. Recitativo Accompagnato: Er Ist Dahin Aus Dem Lande Der Lebenden (Sopran I)    0:25   
11. Aria: Doch Du Ließest Ihn Im Grabe Nicht (Sopran I)    2:27   
12. Coro: MacHet Das Tor Weit (Chor)    3:17   
13. Recitativo: Zu Welchen Von Den Engeln Hat Er Je Gesagt (Sopran II)    0:20   
14. Coro: Der Herr Gab Das Wort (Chor)    1:06   
15. Aria: Wie Lieblich Ist Der Boten Schritt (Sopran I)    2:02   
16. Coro: Ihr Schall Ging Aus (Chor)    1:19
17. Aria: Warum Entbrennen Die Heiden (Baß)    4:38   
18. Coro: Brecht Entzwei Die Ketten Alle (Chor)    1:54   
19. Recitativo: Der Da Wohnet Im Himmel (Tenor)    0:13
20. Aria: Du Zerschlägst Sie Mit Dem Eisenzepter (Tenor)    2:02   
21. Coro: Halleluja (Chor)    3:37   
22. Aria: Ich Weiß, Daß Mein Erlöser Lebet (Sopran I)    5:03   
23. Coro: Wie Durch Einen Der Tod (Chor)    1:40   
24. Recitativo Accompagnato: Merkt Auf! (Baß)    0:30   
25. Aria: Sie Schallt, Die Posaun' (Baß)    2:11   
26. Recitativo: Dann Wird Erfüllt (Sopran II)    0:18   
27. Duetto: O Tod, Wo Ist Dein Pfeil (Sopran II - Tenor)    1:46   
28. Coro: Doch Dank Sei Dir Gott (Chor)    2:03   
29. Recitativo Accompagnato: Wenn Gott Ist Für Uns (Sopran I)    1:13   
30. Coro: Würdig Ist Das Lamm (Chor)    3:11   
31. Coro Ultimo: Amen (Chor)    3:12


SITE RATING:  9/10
SITE REVIEW:  Hermann Max's 1991 Mozart arr. Der Messias recording for EMI is another strong entry in the oeuvre of German-language Messiahs, with brisk, energetic tempos, extremely strong playing and singing from the combined forces, and soloists who are uniformly excellent.  Max's tempos are generally very fast, noticable from the opening Overture, which races along with a rapidity which at first I found extreme, but Max continues his light, quick tempos throughout, and I gradually became accustomed to them, with everything played and sung at greater rates than is the norm, this Messiah sounds energized and youthful.  It still takes some getting used to, but in the end, the enthusiasm and talent of the soloists, choir and orchestra completely won me over.  Mozart's arrangement here sounds far less Teutonic than in Mackerras's hands, and the bright tempos benefit those moments when the soloists take the choral roles, giving the quartets a sparkle and zip that help distinguish Mozart's lighter re-arrangments from Handel's own.  Soloists are all around excellent - special mention must be given to mezzo-soprano Mechthild Georg who sings with great passion and feeling during her arias.  And the same must be said for The Rheinische Kantorei, a sixteen-member chorus who sing gloriously.  The professionalism and talent on display, as well as moments of glorious emotional connection, rate this Der Messias high in my personal playlist.  


The Compleat Messiah All Content Copyright © 2015 Bret D. Wheadon
All Rights Reserved.