RECORDINGS

LABEL: SONY MASTERWORKS
CATALOG NUMBER: S2K 62 277
UPC NUMBER: 5099706227724
NUMBER OF DISCS: 2
RUNNING TIME: 53:46; 70:48
YEAR RECORDED: 1995
CD RELEASE DATE: DECEMBER 7, 1995
CONDUCTOR: ENOCH ZU GUTTENBERG
ORCHESTRA: KAMMERPHILHARMONIE DES MITTELDEUTSCHEN RUNDFUNKS
CHOIR: CHOR DES MITTELDUTSCHEN RUNDFUNKS
SOPRANO: MALIN HARTELIUS
MEZZOSOPRANO: KATALIN HALMAI
ALTO: INGEBORG DANZ
TENOR: LUDWIG VAN GIJSEGEM
BASS: DIETRICH HENSHEL

AUDIO SAMPLES HIGHLIGHTS OTHER RELEASES

CLICK HERE
(WILL OPEN IN NEW WINDOW)

NONE

NONE

DISC ONE

1. Nr. 1 - Ouvertüre    2:58
2. Nr.2 Rezitativ und Arie (Tenor) - Tröstet Zion!    3:11
3. Alle Tale macht hoch und erhaben    3:17
4. Nr. 3 Chor - Denn die Herrlichkeit Gottes des Herrn    2:35
5. Nr. 4 Rezitativ und Arie (Bass) - So spricht der Herr    1:21
6. Doch wer mag ertragen den Tag seiner Ankunft    4:24
7. Nr. 5 Chor - Und er wird reinigen die Kinder Levi    2:25
8. Rezitativ (Alt) - Denn sieh Eine Jungfrau wird schwanger    0:24
9. Nr. 6 Arie (Alt) und Chor - O du, die Wonne verkündet in Zion    3:45
10. O du, die Wonne verkündet in Zion    1:36
11. Nr. 7 Rezitativ und Arie (Bass) - Blick auf    1:59
12. Das Volk, das im Dunkeln wandelt    4:44
13. Nr. 8 Chor - Uns ist zum Heil ein Kind geboren    3:53
14. Nr. 9 Pifa    2:15
15. Rezitativ (Mezzosopran) - Es waren Hirten beisammen auf dem Felde    0:15
16. Nr. 10 Rezitativ (Mezzosopran) - Und sieh Der Engel des Herrn trat zu ihnen    0:17
17. Rezitativ (Mezzosopran) - Und der Engel sprach zu ihnen    0:40
18. Nr. 11 Rezitativ (Mezzosopran) - Und alsobald war da bei dem Engel    0:19
19. Nr. 12 Chor - Ehre sei Gptt in der Höhe    1:42
20. Nr. 13 Arie (Tenor) - Erwach zu Liedern der Wonne    3:47
21. Rezitativ - Dann tut das Auge des Blinden sich auf    0:34
22. Nr. 14 Arie (Sopran) - Er weidet seine Herde    4:36
23. Nr. 15 Chor - Sein Joch ist sanft        2:37
DISC TWO

1. Kommet her und seht das Lamm - Chor        3:10       
2. Er ward verschmähet und verachtet - Arie        9:10       
3. Wahrlich! Er litt unsre Qual - Chor        1:44       
4. Durch seine Wunden - Chor        2:03       
5. Wie Schafe gehn - Chor        3:35       
6. Und alle, die ihn sehn - Sopran        0:38       
7. Er trauete Gott - Chor        2:07       
8. Die Schmach bricht ihm sein Herz - Mezzosopran        1:48      
9. Schau hin und sieh        1:26       
10. Er ist dahin - Sopran        0:30       
11. Doch du ließest ihn im Grabe nicht        2:26       
12. Machet das Tor weit dem Herrn - Chor        3:01       
13. Zu welchen von den Engeln - Mezzosopran        0:21       
14. Der Herr gab das Wort        1:03       
15. Wie lieblich ist der Boten Schritt - Sopran        2:07       
16. Ihr Schall ging ua in jedes Land - Chor        1:19       
17. Warum entbrennen die Heiden - Baß        4:48       
18. Brecht entzwei die Ketten - Chor        1:50       
19. Der da wohnt im Himmel - Tenor        0:13       
20. Du zerschlägst sie mit dem Eisenszepter - Tenor        1:54     
21. Hallelujah! - Chor        3:26       
22. Ich weiß, dass mein Erlöser lebt - Sopran        5:23       
23. Wie durch Einen der Tod - Chor        2:14       
24. Merkt auf - Baß        0:36       
25. Sie schallt, die Posaun - Baß        2:09       
26. Dann wird erfüllt das Wort des Allmächtigen - Alt        0:22      
27. O Tod, wo ist dein Pfeil - Alt-Tenor        1:47       
28. Doch dank sei dir Gott - Chor        1:52       
29. Wenn Gott ist für uns - Sopran        1:21       
30. Würdig ist das Lamm - Chor        6:39       
31. Amen - Schlußchor        3:27

SITE RATING:  9/10
SITE REVIEW:  This 1995 Der Messias under the baton of Enoch zu Guttenberg is hard to find outside of Germany (and is rare even there), but is a fine, strongly Teutonic-flavored addition to the canon of Mozart-arranged Messiah’s available.  Generally speaking, this is a richer, darker performance of Der Messias than other’s I’ve heard, with Mozart’s distinctive flourishes being accentuated to good effect, and the singers hearkening from operatic backgrounds.  Guttenberg’s tempos are moderately slow, and the modern instrumentation gives everything a deeper, smoother sound.  In fact, this sounds a great deal like a throwback to the grander performances of the 1950s, only with far greater finesse and feeling, and vastly improved sonic clarity.  Tenor Ludwig Van Gijsegem is marvelous, with a warm operatic tone and deep connection to the material, while bass Deitrich Henshel is truly heroic - bringing an impressive tonal color to his arias.  Alto Ingeborg Danz is similarly adorned with a dark, creamy tone, and connects fully with her performance.  Mezzo soprano Katalin Halmai is very good, sounding only a bit forced in her upper registers, while soprano Malin Hartelius has a glorious sound, but strikes her arias with a strangely declamatory stance, giving arias like “I know that my Redeemer liveth” a confrontational feel that is quite different from other performances I’ve heard.  The Mitteldeuschen Rundfunks Choir and Philharmonic are both tremendous here, with great swells of pathos and thunderous choruses proficiently alternating.  What a shame that this magnificent performance has fallen out of print - it’s one of the most pleasing, stirring Der Messias I’ve ever heard - and deserves to be appreciated on a worldwide stage.

The Compleat Messiah All Content Copyright © 2013 Bret D. Wheadon
All Rights Reserved.