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LABEL: ZYX / MELODIYA
CATALOG NUMBER: MEL 45502-2
UPC NUMBER: 090204105083
NUMBER OF DISCS: 2
RUNNING TIME: 69:38, 68:28
YEAR RECORDED: 1982
CD RELEASE DATE: 1993
CONDUCTOR: ALEXANDER DIMITRIYEV
ORCHESTRA: LENINGRAD PHILHARMONIC SYMPHONY ORCHESTRA
CHOIR: LATIVAN SSR CHOIR
SOPRANO: LOUISA ANDRUSEVICH
MEZZO-SOPRANO: LUDMILLA FILATOVA
TENOR: KARLIS ZARLINS
BARITONE: SERGEJ LEIFERKUS


AUDIO SAMPLES HIGHLIGHTS OTHER RELEASES





DISC ONE

1. Sinfonia: Grave- Allegro moderato
2. Troste dich mein Volk, spricht dein Gott
3. Alle Tale macht hoch erhaben
4. Denndie Herrlichkeit Gottes, des Henn wM offenbare
5. So spricht der Herr, Gott Zeboath
6. Doch wer wird ertragen den Tag seiner Ankunft?
7. Und erwird reiningen und lautern das Volk
8. Denn sieh, der Verheissene des Herrn erscheint auf Erden
9. O du, die Wonne verkiindet in Zion
10. O du, die Wonne verkundest in Zion
11. Denn blick auf: Finsternis deckt alle Welth
12. Das Volk, das da wandelt im Dunkel
13. Denn es ist uns ein Kind geboren
14. Hirtenmusik/ Pastoral Symphony
15. Es waren Hirten beisammen auf dem Felde
16. Und siehe, der Engel des Herrn trat zu ihnen
17. Und der Engel sprach zu ihnen: Furchtet euch nicht
18. Und alsbald war da bei dem Engel die Menge der himmlischen Heerscharen
19. Ehre sei Gott in der Hone
20. Erwach, frohlocke, o Tochter von Zion
21. DannwirddasAugedes Blinden sich auftun
22. Er weidet seine Herde, dem Hirten gleich
23. Joch ist sanft, die Last ist leicht
24. Seht an das Gotteslamm
DISC TWO

1. Wahrlich, ertrug unsere Qual
2. Durch seine Wunden sind wir geheilet
3. Der Herde gleich, vom Hirten fern
4. Und alle, die ihn sehen, sprechen ihm Hohn
5. Ertraute Gott, daB erwurd erretten ihn
6. Diese Schmach brach ihm sein Herz
7. Schau hin und sieh, wer kenne solche Qualen
8. Er ist dahin aus dem Lande des lebens
9. Doch du liessestihnim Grabe nicht
10. Hoch tut euch auf und offnet euch weit
11. Der Herr gab das Wort
12. Wie lieblich ist der Boten Schritt
13. Warum denn rasen und toben die Harden im Zome
14. Auf, zerreisset ihre Bande
15. Der da thronet im Himmel
16. Du zerschlagst sie mit dem eisernen Zepter
17. Hallelujah, denn Gott, der Herr, regieret allmachtig
18. Ich weiB, daB mein Erioser lebet (1. Teil)
19. Ich weiB, daB mein Erioser lebet, denn Christ ist erstanden von dem Tod (2. Teil)
20. Wie durch einen der Tod
21. Vernehmt, ich kiind' ein Geheimnis an
22. Sie schallt, die Posaun', und die Toten erstehn unverweserlich
23. Wenn Gott ist fur uns
24. Wurdig ist das Lamm, das da start)
25. Amen

SITE RATING:  6/10
SITE REVIEW:  Being the first Russian performance of Der Messias that I've heard, and recorded in the last years of the Cold War, I was curious to see if the Russian choral tradition would have an influence on this recording of Handel's English oratorio. The answer: a BIG yes - not only in the choral sound, which is dense and sonorous, but also a distinctly Soviet flavor saturates this recording in surprising, unexpected ways. The sound of the Lativan Supreme Soviet Republic Choir, (who hailed from the Ukraine), is thick; more earthy and grounded than their European or American counterparts - a quality no doubt fathered by their rich folk music heritage.  The tempos set by Director Alexander Dimitriyev are much more deliberate and weighty than I'd heard before, even on other Germanic Messias.   The Leningrad Philharmonic Symphony Orchestra drones, rather than dances.  But the distinctiveness of this performance goes deeper: There's a rugged humanity to this performance that's unique - a taste of nationalistic fervor found in the interpretation that's tonally apart from any other performance.  Part of the effect is created by the equal weight that's given each note; there's little in the way of dynamic subtlety here - it's as if the performers are giving a manifesto; a raging against the coming of the dark - there's a definite germ of T. S. Eliot's The Waste Land to this Messias, which, although it's distinctive and curious - doesn't really work for this piece.  The combined forces creates fireworks during "Since By Man Came Death" helped out by that chorus's dynamic extremes, but fails to convince in the "Hallelujah" or "Worthy Is The Lamb" - there's little heartfelt joy and rejoicing in these tracks. The soloists are equally problematic, with tenor Karlis Zarlins chewing his way through the German text as if he's trying to 'out-German' the Germans - he carries a proud, confrontational manner - a subtly disturbing quality that has to be heard to be fully appreciated; soprano Louisa Andrusevich is cool and detached; mezzo Ludmilla Filatova gives a hard, flint-like edge to her arias, while baritone Sergej Leiferkus sounds as if he's simply trying too hard, punching out everything in a performance that I found grating.  Much of this recording I would classify as having a 'hammer-like' quality - blunt, deft strokes raining down on the listener, definitely leaving an impression, but lacking in deeper, finer feeling.


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